donderdag 10 juni 2010

Eindelijk de lucht in!!

Howdy!!!

Het is een feit! Guido heeft zijn eerste vlucht gemaakt!

Waar ik mijn vorige verhaal eindigde met een ietwat teleurgestelde mededeling draaide dit echter helemaal om.

Ik begin bij het begin...

Maandag ochtend toen we terug kwamen van de roadtrip was het dus een hele teleurstelling toen bleek dat we allemaal in plaats van te vliegen, van 7:00-15:00 naar een briefing op school mochten luisteren. Nou, allemaal netjes vroeg opgestaan en op tijd op school.
Daar aangekomen was het al snel duidelijk dat niemand wist wat precies de bedoeling was, ook de instructeurs niet..

Om een lang verhaal kort te maken, in Portugal moeten de studenten 2 weken grondschool volgen om daarna examens te maken en zonder die gehaald te hebben mag je niet beginnen met vliegen. Wat wij hier dus hebben gedaan waren 5 dagen briefings volgen en daarna klaar. Dit is jaren goed gegaan maar nu is er vanuit Nederland bericht gekomen dat wij die testen ook moeten doen en daarvoor eerst nog even 20uur les moeten volgen. Nou na een week stil gezeten te hebben en dan nog dit voor je kiezen krijgen vrolijkt nou niet echt op.
Gelukkig zei mijn instructeur dat dit allemaal wel goed en wel was, maar we toch echt gingen vliegen!! Super fijn dus, en na wat muntje gooien was ik de eerste persoon die de lucht in mocht gaan.
En ja hoor, een uurtje later zat ik er dan voor het eerst in met instructeur. Netjes alle checklisten erbij en gaan!
Waar ik helemaal in de wolken was dat ik eindelijk voor het eerst mocht vliegen, en ook nog als eerste van de klas! Het leek haast te mooi om waar te zijn...
En ja hoor, na ongeveer 10 minuutjes in de lucht kwam het noodlot al de hoek omzetten. En zogeheten Alternator failure, dit is wat de stroom regelt in het vliegtuig om zo maar te zeggen. Dit is niet meteen fataal maar toch mochten we er niet mee door vliegen, en zo keerden we weer om en terug naar het vliegveld. Maar het mocht de pret niet drukken want ik had toch echt gevlogen!!

Dinsdag avond was ik echter alweer optimaal gemutst want ik stond alweer op het rooster voor de woensdag ochtend! Om 6:02 om precies te zijn, dus vroeg naar bed want 4:00 ging de wekker. Het leven van een piloot gaat niet altijd over rozen.. Maar ik netjes op tijd uit bed en om 4:45 was ik goed op tijd aanwezig op school. Netjes mijn vlucht voorbereid en om 6:02 was het tijd voor een herkansing voor de dag ervoor.
Ik had een ander vliegtuig toegewezen gekregen dus dat was al een opluchting. En ja hoor, na 15 minuten in de lucht nog steeds geen vuiltje aan de lucht, en gelukkig ging dit zo de hele vlucht. Mijn eerste anderhalve uur zijn officieel! Ik mocht nog lang niet alles zelf doen maar het opstijgen en bochten etc gingen al heel aardig. Het landen deed ik niet geheel individueel maar toch om het gevoel te krijgen wel het stuur en de pedalen mee bewegen.

Na woensdag avond heerlijk gekookt te hebben was het weer raak! Donderdag om 12:00 staat de heer Govert Boskaljon weer netjes op het rooster. Lekker uitslapen zou je zeggen maar tegen die tijd is het op het platform niet te harden door de hitte en ook heb je veel last van "thermals".
Dit zijn luchtkolommen aan de grond die opwarmen en zo omhoog stijgen, dat geeft veel turbulentie in de lucht. Dit gaat alleen maar erger worden naarmate de zomer vordert maar zo leer je het wel op de goede manier. Naast de turbulentie ging de vlucht erg goed en ik had gelukkig weinig tot geen last van luchtziekte. Veel mensen hebben hier vooral de eerste vluchten last van en menig kots zakje word dan ook gevuld.. Het taxiën en radio communicatie deed ik al veel zelf en het opstijgen helemaal. Het idee was om landingen te gaan doen maar door de hevige wind die er stond was dit niet echt mogelijk. Daarom was het vandaag vooral proberen hoogte te houden en richting. Dus je op een hoogte en punt in de verte focussen en proberen dat zo goed mogelijk vast te houden. Dit ging al best aardig en het gevoel was goed.

Nu heb ik twee dagen vrij want vrijdag en zaterdag zijn de vrije dagen van mijn instructeur en alleen vliegen is natuurlijk nog niet de bedoeling!

Ik heb nu officieel 3 uur gevlogen en het begin is er! Heb het heel erg naar mijn zin en het vliegen is echt super leuk!!!

To be continued...

Groetjes van het vandaag maar 33gr Celsius warme Arizona!!!!

Guido

3 opmerkingen:

  1. Goed bezig man! Leuk om zo eens te lezen waar je mee bezig bent. Ik zie jou ook al helemaal zitten in die cockpit, zo van "This is your captain speaking, we are now cruising at an altitude of 10000ft." (H). Hoop dat je je verhaaltjes blijft schrijven en heel veel succes daar!

    Joris

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hello captain,

    Weer een leuk verhaal!

    Muti

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Guido,

    Super!!!!!!
    Eindelijk al het lange wachten beloond.
    Nog vele veilige vlieguren (en vele leuke vertelseltjes)

    groet

    BeantwoordenVerwijderen